מאמר אורח מאת דניאל זריהן
תוכן העניינים
Toggleמאז שאתר יוטיוב עלה לאוויר בשנת 2005 רשת האינטרנט מוצפת בסרטונים מכל הסוגים והמינים. כמובן שסרטונים ניתן למצוא לא רק ביוטיוב, אלא גם בפייסבוק, אינסטגרם וכמובן בטיק-טוק.
מבין כל המקומות האלו, הזירה הכי מוצלחת לשיווק בווידאו שגם עובדת מצוין יד ביד עם גוגל היא עדיין אתר יוטיוב, יש לכך כמה סיבות טובות:
- משתמשי יוטיוב נוטים לצפות בסרטונים ארוכים יחסית (3 דקות ומעלה בדר"כ)
- האלגוריתם של יוטיוב הוא אחד היעילים בכל מה שקשור למציאות סרטונים קשורים
- קל מאוד ליצור סרטונים עבור קידום ממומן דרך מערכת Google Ads במגוון של פורמטים
אבל הדבר הכי חשוב הוא אולי שסרטונים נוטים להופיע במקומות גבוהים מאוד גם בחיפוש הכללי בגוגל, וגם ניתן להשפיע על דירוג שלהם בעזרת פעולות קידום אתרים סטנדרטיות (אופטימיזציה, קישורים ועוד). למעשה, אם המתחרים שלכם לא משתמשים בווידאו, סביר להניח שתוכלו להשתבץ במקום מאוד גבוה גם בלי לבצע עבודת SEO סיזיפית.
זה כמובן לא עובד בכל קטגוריה, אבל אפילו אם לא תגיעו למקום גבוה בגוגל, עדיין תוכלו לקבל חשיפה גבוהה דרך יוטיוב עצמו.
למה האלגוריתם של גוגל כל כך אוהב וידאו?
כמו שכתבנו בפתיחה, בעבר הלא כל כך רחוק רובינו נחשפנו בעיקר למידע טקסטואלי שנוח מאוד לקרוא על המחשב בעוד הפקת סרטונים הייתה עניין יחסית יקר. במהלך השנים יותר ויותר גולשים עברו לחפש בגוגל דרך המובייל ולצרוך תכנים בצורה מותאמת לגלישות קצרות.
גוגל כמובן הבינה זאת והחלה לשלב יותר ויותר סרטונים בתוצאות החיפוש שלה, עם העדפה די ברורה ליוטיוב, ממנו היא מרוויחה לא מעט דרך באנרים על גבי הסרטונים, סרטונים ממומנים שמובלטים בתוצאות החיפוש וכמובן מודעות וידאו.
בסופו של דבר חשוב לזכור שהמטרה של גוגל היא לספק את חווית הגלישה הטובה ביותר לגולש, כך שאם אפשר לסכם את מה שכתוב בחמישה דפים בסרטון אחד וגם להמחיש את כל זה בצורה ויזואלית, אז זו כנראה תהיה התוצאה הכי רלוונטית.
הנתונים גם מראים שתוצאות וידאו זוכות לאחוזי לחיצה גבוהים מאוד ואילו שאר התוצאות הרגילות בעמוד נאלצות להסתפק בכמה אחוזים בודדים, זאת לעומת דפי תוצאות שכוללים בעיקר תוצאות טקסטואליות שם הבדלי הלחיצות על התוצאות לפי המיקום שלהן פחות קיצונים.
אגב, שיווק בוידאו זה לא רק סרטוני תדמית. אם יודעים איך ליצור סרטוני הדרכה, סרטוני טיפים או אפילו סרטונים עם טוויסט הומוריסטי זה יכול להיות מצוין. חשוב גם לגוון מדי פעם.
איך תבצעו אופטימיזציה לסרטונים השיווקיים שלכם בתוך יוטיוב?
לפני שנדבר על שילוב סרטונים בתוך גוגל, כדאי לדבר קצת על אופטימיזציה לסרטונים בזמן שמעלים אותם ליוטיוב. זאת אומרת, איך נגרום לו להופיע במקומות גבוהים בחיפוש בתוך יוטיוב.
לכל סרטון ביוטיוב יש מספר חלקים שהאלגוריתם של יוטיוב (שאינו זהה לזה של גוגל) יכול לקרוא גם באופן טקסטואלי ולמעשה להסיק מה יש בסרטון:
- כותרת הסרטון
- תיאור הסרטון
- תמונה
- תגיות
- האשטאגס (#)
- תמלול בתוך הסרטון עצמו (כתוביות)
ההמלצות שלנו:
כותרת: כמו שאנחנו עושים מחקר מילות מפתח בקידום אורגני, כך אנחנו צריכים לחשוב גם על אילו מילות מפתח לשלב, בעיקר בכותרת. האלגוריתם של יוטיוב קצת יותר סלחן בכל מה שקשור שימוש נרחב במילות מפתח, אבל עדיין היינו ממליצים לא להגזים ולחשוב על 3-4 מילות מפתח מרכזיות.
תגיות והאשטאגס: על פי גוגל, התגיות שאותן בוחרים משמשות בעיקר למקרים שבהם אנשים שוגים בחיפושים שהם מכניסים לתיבת החיפוש ולכן לא היינו ממליצים להשתמש בהן כרשימת מכולת של מילות מפתח כדי לא להפעיל כל מיני מגנוני ספאם. במקום זאת עדיף להשתמש בהאשטאגס, וגם את זה לעשות במתינות.
דרך טובה למצוא תגיות והאשטאגס היא באמצעות מחקר מתחרים. כלומר, לבדוק מה בדיוק המתחרים שלכם כותבים בסרטונים שלהם. אילו כותרות הם שמים ואילו תגיות או האשטאגס. יש גם כלים מקצועיים כמו למשל keywordtool.io שיכולים למצוא נפח חיפושים בתוך יוטיוב.
תיאור הסרטון: תיאור הסרטון כנראה פחות קריטי מבחינת קידום בתוך יוטיוב, אבל יש לו חשיבות עצומה בכל מה שקשור לכניסות לאתר שלכם.
אם אתם בונים על כניסות מהסרטון לאתר העסק או אתר התדמית שלכם ההמלצה שלנו היא לשים את הקישור בשורה הראשונה מכיוון שזו השורה הכמעט יחידה שרואים אם נכנסים ליוטיוב מסמארטפון.
כמובן שלא יזיק לאזכר את הכתובת גם בתוך הסרטון בקול שלכם או כבאנר.
תמונה מקדימה: בחירה של תמונה מקדימה טובה(Youtube Thumbnail – טאמבנייל ליוטיוב) יכולה להעלות את אחוזי הלחיצות מהחיפוש או סרטונים קשורים. יוטיוב ינסה למצוא את התמונות הכי טובות מתוך הסרטון באופן אוטומטי, אבל אתם יכולים להעלות גם תמונה מהמחשב עם טקסט / אפקטים וכו'.
תמלול: אופטימיזציה נוספת שאפשר לבצע היא באמצעות תמלול של הסרטון והוספת תרגום. הדבר יכול להפוך את הסרטון לנגיש למי שיש לו לקות שמיעה, וזה תמיד דבר טוב. חשוב שהתמלול יהיה בפורמט שיוטיוב יכול לקרוא (אפשר לתמלל דרך עורך הסרטונים ב"סטודיו" שיש לכל מי שמעלה סרטונים) ולא "צרוב" על הסרטון.
איך תגרמו לסרטון שלכם להופיע גם בתוצאות החיפוש של גוגל?
האלגוריתם של גוגל אומנם מתעדף סרטונים מסוימים אבל אפשר לבצע אופטימיזציה נוספת מעבר לכל מה שתיארנו עד כה.
באופן כללי חשוב לדעת שתוצאות וידאו יכולות להיות תוצאות שמגיעות ישירות מיוטיוב, תוצאות של אתרים שיש בהם נגנים עצמאיים (כמו למשל ynet), אבל גם תוצאות "מעורבות" שבהן הוידאו אומנם מיוטיוב (או אתרים דומים כמו Vimeo), אבל הוא מוטמע באתר שמופיע בתוצאות.
במידה ואתם מארחים סרטון על נגן עצמאי באתר שלכם (כמו שעושים למשל באתרים כמו ynet), חשוב מאוד שתהיה לכם מפת אתר לווידאו, אחרת לא בטוח שהוא יוכל למצוא בעצמו את הסרטון.
עוד המלצה היא לוודא שהעמוד בו נמצא הסרטון הוא לא עמוד שכולל רק את הסרטון, אלא גם טקסט שמתקשר אל הסרטון. זה יכול להיות אפילו תמלול של הסרטון עצמו (גוגל לא רואה בזה העתקה). ככל שהעמוד יהיה איכותי יותר, כך הסיכוי שהתוצאה תהיה מעורבת יגדל בהתאם.
טיפ נוסף: מכיוון שבסופו של דבר גוגל מתייחס גם לקישורים נכנסים (Backlinks), כדאי לשלב גם קישורים ישירים אל הכתובת בה נמצא הסרטון באתר שלכם או יוטיוב.
מעקב אחרי הביצועים של הסרטונים שלכם
על מנת לראות את מספר הכניסות והחשיפות מתוצאות וידאו שהובילו לאתר שלכם או האופן בו הגולשים גילו את הסרטון שלכם בתוך יוטיוב, אתם יכולים לעשות שימוש בכלים הבאים:
דו"ח הביצועים ב-Search Console: כאשר אתם נמצאים על חיפוש מסוג "אינטרנט" גוגל יכלול את כל התוצאות מהחיפוש הכללי (בין אם זו תוצאה רגילה, וידאו או תמונה). ניתן גם לבחור בחיפוש מסוג וידאו ואז גוגל יציג אך ורק חיפושים שבוצעו בטאב "וידאו".
נתונים על צפיות מתוך Youtube: אם תיכנסו לסטודיו ליוצרים דרך ה-Avatar (תמונת הפרופיל שלכם) ואז לתצוגה מפורטת (Analytics) תוכלו לראות את המקורות מהם הגיעו לסרטונים שלכם, בין אם אלו חיפושים בתוך יוטיוב, חיפוש בגוגל או מקורות אחרים (כולל צפיות בסרטונים מוטמעים).
אם הסרטונים שלכם צברו מספיק צפיות תוכלו אפילו לראות לצד אלו סרטונים אחרים יוטיוב הציג את הסרטון שלכם כהמלצה בטאב "היקף חשיפה".
בקיצור, מדובר במכרה זהב של ממש שלמרבה הצער לא כולם מודעים לכוח שלו.
לסיכום
קידום אורגני לסרטונים שלכם מהווה הזדמנות נהדרת לחשוף את הסרטונים שלכם לעוד מאות גולשים נוספים בחודש דרך גוגל והחיפוש האורגני של יוטיוב. גם אם אתם לא מקדמי אתרים מומחים, מדובר בעניין די פשוט. גם אם תקדישו לו רק כמה דקות ביום (וכמובן תעקבו אחרי כל ההמלצות שלנו כבר כשאתם מעלים את הסרטון), סביר מאוד שתראו תוצאות די מהר.